Foto: Capital Pictures/Scanpix/LETA

Elijam Vudam, Maikam Taisonam, Priscillai Preslijai un citiem slaveniem cilvēkiem ticis pasūtīts video, lai pēc tam to izmantotu Krievijas propagandas mašinērijā un vērstos pret Ukrainas līderi Volodimiru Zelenski, atsaucoties uz "Microsoft" ziņojumu, izpētījis medijs "New York Times".

Krievija dezinformācijas kampaņā par karu Ukrainā izmantojusi video, kas par naudu pasūtīti no dažāda kalibra ASV slavenībām, pēc tam no saņemtajiem materiāliem veidojot viltus ziņas, raksta "New York Times", kas analizējis "Microsoft" draudu analīzes centra publiskoto ziņojumu. Slavenības nav apzinājušās, ka piedalās "feiku" ražošanā un materiāli tiks izmantoti kampaņā pret Ukrainas prezidentu Zelenski.

Kādā no video, kas par 340 ASV dolāriem ticis pasūtīts Elijam Vudam platformā "Cameo", aktieris stiprina Kremļa propagandas naratīvu, ka Zelenskis esot narkomāns. Pasūtītajā video Vuds uzrunā vīrieti vārdā Vladimirs un mudina viņu ārstēties no atkarības: "Ceru, varēsiet saņemt jums vajadzīgo palīdzību," kādam Vladimiram saka slavenais aktieris.

Video sākotnējā versijā par Ukrainu vai tās prezidentu vispār nav ne runas. Taču vēlāk materiāls tiek rediģēts un nonāk sociālajos tīklos jau ar pavisam citu vēstījumu – redzams Ukrainas karogs, redzami Zelenska soctīklu konti.

Aplikācijā "Cameo" tās lietotāji var par samaksu saņemt personīgi adresētas ziņas no pasaulē slaveniem cilvēkiem. Elijas Vuda pārstāvis "New York Times" apstiprināja, ka aktieris ir ierakstījis vēstījumu, taču "tas nekādā veidā nav bijis vērsts pret Zelenski un tam nav nekāda sakara ar Krieviju, Ukrainu un karu vispār".

Šādā veidā pasūtīti "feiki" arī no boksera Maika Taisona, sabiedrības dāmas Priscillas Preslijas, aktiera Džona Makginlija, aktrises Keitas Flanerijas un citiem šovbiznesa pārstāvjiem. Piemēram, seriāla "Ofiss" zvaigzne Flanerija izmantota naratīvam, kas stiprina Zelenska kā pagrimuša alkoholiķa tēlu – viņa tur rokās viskija pudeli un vēršas pie kadrā neredzama "Vladimira" ar vārdiem: "Būs lieliski, vienkārši dari to!"

"New York Times" uzsver, ka šī ir viena no vairākām Krievijas propagandas kampaņām, un to mērķis ir izraisīt arī reakciju ārvalstīs, bet galvenokārt panākt Krievijas pilsoņu atbalstu.

"Cameo" savā paziņojumā norāda, ka šāda veida video pārkāpj uzņēmuma kopienas vadlīnijas. Uzņēmums apsola "noņemt problemātisko saturu" un apturēt klienta kontu.

"Microsoft" draudu analīzes centrs akcentē, ka slavenību izmantošana Krievijas propagandā nav nekas jauns, tomēr jaunums ir fakts, ka tagad tie ir īstu zvaigžņu īsti ieraksti. Visi šie video pirmo reizi parādījās soctīklos "Telegram" un "Vkontakte", visiem bija subtitri krievu valodā, kas norāda, ka kampaņas mērķauditorija ir Krievijas iedzīvotāji.

Eksperti secinājuši, ka viltotie video bija redzami arī "Facebook" un "X", pēc tam tie demonstrēti vietnē "Tsargrad". Savukārt raksti par šiem video vēlāk parādījās Krievijas ziņu aģentūrā "RIA Novosti" un "Rosiskaja Gazeta".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!